Oprichting stichting NAC

Rond 2001 werd de Wolphaertstraat in Oud-Charlois langzaam een no-go gebied. Zoals voor veel gebieden in Rotterdam-Zuid geldt, trokken vele bewoners weg en kwamen huizen en winkels leeg te staan.
De organisatie van de 1ste Open Atelierroute Charlois (2001) had tijdelijk ruimtes nodig in één gebied voor het evenement en daarom werd contact gezocht met Woningcorporatie 'De Nieuwe Unie' (tegenwoordig Woonstad). De Nieuwe Unie bezat een groot deel van het huizenbestand en de winkelpanden in de omgeving rond de Charloisse Kerksingel, waardoor zij konden voorzien in deze behoefte.

In eerste instantie werden alleen maar winkelpanden aangeboden die in gebruik genomen konden worden als studio’s; eerst in de Wolphaertstraat, later ook in Katendrecht. Hier werden later ook woningen aan toegevoegd, maar deze woningen waren niet geschikt om in te wonen en slopen werd alleen toegestaan indien het slopen direct zou beginnen.
Nieuwe ontwikkelingen werden uitgesteld omdat een duidelijke visie op de toekomstige ontwikkeling van het gebied nog niet aanwezig was.

Ondertussen beheerde Paul Opmeer ('Stichting Klein 14') de sleutels van de woningen en droeg Stichting B.A.D (een kunstenaarsinitiatief gevestigd in Charlois) kunstenaars aan. Sinds 1991 beschikte Stichting B.A.D over gastenverblijven en residenties en was er sprake van een wachtlijst.
Veel (internationale) kunstenaars vonden op deze manier een woning of studio in de Wolphaertstraat en op Katendrecht. Doordat In Paul Opmeer in 2014 2004 plotseling overleed, viel de relatie met 'De Nieuwe Unie' weg, met alle gevolgen van dien.

De afdeling huisvesting dienden een verzoek in om betrokken woningen te slopen, tenzij de corporatie zou herinvesteren en de woningen gedeeltelijk zou renoveren.

'De Nieuwe Unie' gaf aan dat een dergelijke investering en renovatie alleen mogelijk zou zijn als er een (nieuwe) organisatie zou worden opgericht die naast het beheer van de woningen ook als partner zou kunnen optreden in de renovatie. Door het ondertekenen van een contract, waarbij de gezamelijke verantwoordelijkheid van de bewoners werd geregeld, zou 'De Nieuwe Unie' de renovatie uit kunnen voeren en daarmee de sloop van de woningen tegen kunnen houden. De bewoners werd daarmee de mogelijkheid aangeboden om daar nog 10 jaar te blijven wonen- en/of te kunnen werken tegen lage huurprijzen.

Om dat te realiseren sloot Stichting NAC een lening af van €150.000,- 'De Nieuwe Unie' en de 'Groeibriljant Oud-Charlois' voegden daar beide een bedrag van €100.000,- aan toe, waardoor de renovatie van de Wolphaertstraat mogelijk werd. Met een sterke ondersteuning van de 'Groeibriljant Oud-Charlois' (nu: Stichting Kick) en 'De Nieuwe Unie' kon de Wolphaertstraat gerenoveerd worden.